این بار مدیریت یخ نزند

از اواسط هفته گذشته هشدارهای لازم در ارتباط با برودت ناگهانی هوا و بارش سنگین برف و کولاک توسط مرکز ملی مدیریت بحران سازمان هواشناسی به تمام دستگاه‌ها داده شده بود، اما شاید کمتر کسی تصور می‌کرد بارش برف به تنهایی یک شهر را به هم بریزد. اولین دانه‌های برف که در نیمه شب شنبه کوچه‌ها و خیابان‌ها را مزین به خود کرد شهروندان تهرانی را بسیار شادمان ساخت. استثنائا این بار برف بالا و پایین شهر را به یک اندازه سپید کرد، اما برف صبح یکشنبه دیگر چهره شاعرانه‌ای برای مردم نداشت، زیرا تعداد زیادی از درختان را انداخت، برق برخی از مناطق تهران را قطع و بزرگراه‌های منتهی به تهران را مسدود کرده بود. تعداد زیادی از شهروندان تهرانی شب شنبه در اتوبان‌های منتهی به تهران در استان‌های همجوار مانند قم و البرز گرفتار کولاک و برف شدید شدند و نیروهای امدادی نیز آنها را 12 ساعت به حال خود رها کردند. بنابراین درست زمانی که برخی در پارک‌های تهران با خوشحالی برف‌بازی می‌کردند برخی دیگر از شهروندان در بزرگراه‌ها نگران پایان سوخت خودروهایشان و گرفتار شدن در سرما بودند. البته بحران برف و کولاک در نزدیک به 21 استان کشور همزمان با یکدیگر وجود داشت. برف مدارس تمام مناطق تهران و برخی شهرستان‌ها را در نوبت ظهر و عصر در روزهای یکشنبه و دوشنبه تعطیل و عده زیادی از مسافران را در جاده گرفتار کرد. به گفته مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات، عملیات برف و کولاک از عصر نه بهمن در آذربایجان‌شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، تهران، چهارمحال‌و‌بختیاری، خراسان‌رضوی، خوزستان، زنجان، سمنان، قزوین، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، قم، همدان و استان‌مرکزی آغاز شد. او از اسکان اضطراری ۲۲‌هزارو ۲۰۰ نفر خبر داد و افزود: «انتقال ۵۸ نفر به مراکز درمانی و خدمات سرپایی به ۱۶۳ نفر، در این مدت انجام شد. دو‌هزار و ۹۰۲ نفر در قالب ۷۰۵ تیم امداد و نجات، کار امدادرسانی را عهده‌دار بودند.» در حال حاضر تمامی بیمارستان‌ها و نه اورژانس مراکز درمانی تابعه اداره‌کل تامین‌اجتماعی استان تهران در پی بارش برف و به تبع آن لغزندگی معابر برای خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان احتمالی به صورت آماده ‌باش هستند. در راه ماندن جمعی از مردم در محورهای مواصلاتی سبب عذرخواهی سردار موسی امیری، جانشین رئیس‌پلیس راهور ناجا از مردم شد. او افزود: «مردم حق دارند در مورد گرفتاری در جاده قم و آزادراه کرج گله‌مند باشند.» به گفته کارشناس سازمان هواشناسی موج جدید بارش‌ها از اواسط هفته آینده در کشور آغاز می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد مسئولان اجرایی و مدیریت بحران کشور باید این بار آماده‌تر از دفعه قبل به مصاف برف و کولاک بروند تا با وضعیت آب و هوایی غافلگیر نشوند.
برف‌روبی و بازگشایی معابر فرعی تهران
مشکلات شهروندان تهران در روز برفی مسئولان شهری را وادار به پاسخگویی کرد و به گفته معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران پس از بارش 30 سانتیمتری برف عملیات بازگشایی شریان‌های دو و سه شهر از دیروز آغاز شده است. حسن رباطی گفت: 1200 دستگاه خودرو سنگین، سبک و نیمه سنگین در حوزه برف‌روبی معابر سطح شهر تهران به کار گرفته شد که از این میان 527 دستگاه مکانیزه هستند. قطعا تجهیزات موجود در این حوزه با تکنولوژی روز هماهنگ نیستند و ما از تکنولوژی عقب هستیم. او در خصوص خسارت وارده به شهروندان بر اثر شکسته شدن درختان گفت: شهروندانی که بر اثر افتادن شاخه‌درختان بر خودروهایشان متحمل آسیب شدند اگر خودرو بیمه باشد قطعا موضوع از طریق شرکت‌های‌بیمه رسیدگی می‌شود و خسارت پرداخت خواهد شد و اگر علت وقوع حادثه درختان باشد مطالبات خود را از شهرداری دریافت می‌کنند و اگر علت وقوع حادثه بارش برف و نزولات آسمانی باشد به شهرداری مرتبط نخواهد بود. به هر ترتیب با درخواست مالک خودرو و تنظیم شکایت و مراجعه به پلیس راهنمایی و رانندگی شهرداری‌های مناطق مکلف خواهند بود که پیمانکاران خود را موظف کنند نسبت به تامین‌خسارت شهروندان اقدام کنند. رباطی افزود: از همان آغاز بارش در سازمان‌های ذیربط به حالت آماده باش درآمدند و تلاش شهرداری آن بود که شریان‌های اصلی را باز نگه دارد و این افتخار ماست چرا که در سه دوره گذشته در سال‌های 83، 86 و 95 شاهد بودیم که شهرداری نتوانست در این حوزه وظایف خود را انجام دهد. او در پاسخ به نحوه مواجهه نامطلوب شهرداری با برف به‌رغم وجود 68‌هزار نیرو و منابع‌انسانی گفت: دستگاه‌ها به تکنولوژی ریز مجهز نیستند و ما در تکنولوژی عقب هستیم و بخشی از آ‌ن به گذشته و زمان تحویل شهرداری مربوط می‌شود که حتی از پس دادن حقوق کارمندان هم برنمی‌آمدیم. رباطی با تاکید بر اینکه هرس درختان کامل صورت نگرفته بود، گفت: پهن‌برگ‌ها احتیاج به هرس دارند اما فقط بخشی از آنها هرس شده بودند اگر این کار سریع‌تر صورت می‌گرفت، سرمایه‌های شهر تهران شکسته نمی‌شد. سازمان بوستان‌ها و فضای سبز باید در این خصوص دقت بیشتری می‌کرد.
بازگشایی محورهای اصلی مسدود


به گفته رئیس پلیس راه کشور محورهای اصلی مسدود در استان‌های تحت تاثیر برف بازگشایی شدند. سردار محمد حسین حمیدی با اشاره به اسکان مسافران در راه مانده جاده‌های برفی، افزود: با توجه به باز شدن محورهای مسدود به نظر می‌رسد تردد در این مسیرها آزاد است، اما خطر سقوط بهمن و سنگ همچنان وجود دارد. علاوه برآن سرمای هوا نیز باعث ایجاد یخ‌زدگی می‌شود؛ به همین دلیل تمام مسافران باید با آمادگی کامل،‌ تجهیزات کافی و سرعت مطمئن در این مسیرها تردد کنند.
افزایش احتمال سرمازدگی
سرپرست اورژانس کشور به مردم توصیه کرد که با توجه به سرمای هوا، نکات ایمنی لازم را هنگام استفاده از وسایل گرمایشی نفتی و گازی رعایت کنند تا دچارمسمومیت با گاز نشوند. پیرحسین کولیوند با بیان اینکه در این روزها احتمال سرمازدگی افزایش پیدا کرده، اظهار کرد: هموطنان حتما نکات لازم برای جلوگیری از سرمازدگی را رعایت کنند. به ویژه رعایت این نکات برای کسانی که سفر می‌کنند ضروری است. مردم از مسافرت غیرضروری اجتناب کنند. در غیر این‌صورت و در صورت لزوم برای سفر پیش از آن بررسی کنند که جاده‌ها باز باشد، امکانات ایمنی ماشین موجود باشد، گرمایش خودرو، سوخت کافی و مواد غذایی نیز تامین شده باشد.
37درصد کاهش در میزان بارش‌ها
با وجود بارش سنگین برف و باران در روزهای اخیر هنوز از میزان بارش موردنیاز کشور عقب هستیم. به گفته شاهرخ فاتح، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت:از اول مهر تا پایان هفت بهمن ماه کل کشور تنها ۴۰ میلی‌متر بارش دریافت کرد و از آنجا که میانگین بارش بلندمدت کشور در این بازه زمانی ۱۰۱ است، تاکنون ۶۰‌درصد کاهش بارش نسبت به بلندمدت داشته‌ایم.
برف تهران شهرداری را غافلگیر کرد
رئیس کمیسیون‌عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر عملکرد شهرداری تهران در برف‌روبی اخیر گفت: یکی از ضعف‌های کل سیستم ما این است که هیچ‌وقت به هشدارها اهمیت نمی‌دهیم در صورتی که هواشناسی از قبل بارش برف را پیش‌بینی کرده بود به آن توجهی نشده بود و باید پیش از این آمادگی داشته باشیم. محمد علیخانی ادامه داد: متاسفانه هشدارها را جدی نگرفتند و دوباره غافلگیر شدند. مناطق شهرداری تهران نیز از قبل قراردادهایی با بخش خصوصی در خصوص برف‌روبی دارد که وظایف آنها نیز مشخص بوده است و شاید به دلیل سنگین بودن برف تلاش‌ها به آن شکل خود را نشان نداده است.
وضعیت مدارس و ادارات دولتی
اولین افرادی که از بارش‌سنگین برف در ایران بهره می‌برند دانش‌آموزان و دانشجویان هستند، آنها همیشه در اثر برف سنگین تعطیل می‌شوند یا آنکه ساعات کلاس خودشان را با چند ساعت تاخیر آغاز می‌کنند. برف یکباره ایران نیز به مانند سال‌های گذشته آنها را بی‌نصیب نگذاشت. مدارس و دانشگاه‌های استان تهران یکشنبه هشتم بهمن تعطیل اعلام شد و همچنین دانشگاه آزاد نیز از تعطیلی تمام واحدهای این دانشگاه در استان تهران و لغو امتحانات خبر داد. با تصمیم اتاق‌بحران، تمامی مدارس و دانشگاه‌های استان تهران به‌دلیل ادامه بارش برف و یخبندان در روز دوشنبه نه بهمن نیز تعطیل شد. برف تهران به حدی شدت یافت که کارمندان دولت نیز با دو ساعت تاخیر آغاز به فعالیت کردند و روز یکشنبه تمامی ساعت اداری ادارات شهر تهران نیز با تاخیر و از ساعت ۱۰ صبح آغاز شد.